Zima je tady! Mnozí nedočkavci se již začátkem prosince chystají vyrazit za hranice, za hranice všedních dní, na první předvánoční lyžovačku.
Na Ski-Netu opět proběhne debata, kde je to letos pro české lyžaře nejlepší, nejlevnější a tak dále. Zkrátka hledá se nejvýhodnější poměr kvality a ceny. Jenže jak ho určit? Prostě vydělit cenu skipasu počtem kilometrů sjezdovek? Kdyby to bylo tak jednoduché! Když odhlédneme od skutečnosti, že skoro všechny Ski areály počet kilometrů nadhodnocují, jak započíst kvalitu a dostupnost ostatních služeb jako jsou restaurace, Ski-školičky, Wellness, Aprés Ski nebo kapacita a modernost přepravních zařízení? Nakolik si ceníme celkové atmosféry střediska, a patřičně drsné vysokohorské kulisy? Pojďme pro tentokrát vynechat pro Čechy tradiční Rakousko a pokusit se porovnat ostatní lyžařské velmoci, tedy Francii s Itálií, a na skok se také podívat do destinace, kam Češi příliš nejezdí, do Švýcarska.
Diskuse na různých forech probíhá asi tím způsobem, že výhody, které lyžaři shledávají v Itálii, naopak postrádají ve Francii. To znamená: Itálie je blízko, Francie daleko. Itálie je levná, Francie je dražší. V Itálii jsou vždy perfektně upravené sjezdovky, ve Francii nechají pistu třeba den být. Nicméně co se týče počtu kilometrů sjezdovek, nadmořské výšky, volných terénů a ledovcových areálů, nemůže Itálie Francii konkurovat. Ne nadarmo je Val Thorens ve Třech údolích s nadmořskou výškou 2.300 m. n. m. nejvýše položeným střediskem v Evropě a samotná oblast 3 Vallées v Savojských Alpách asi největším lyžařským cirkusem na světě.
Výhled z Dom de La Lauze /3600 m. n. m./ v srdci Dauphineských Alp je panoramatický 360°. Masiv Grandes Rousses a fotogenické tři Jehly Arves, v dálce majestátní Mont Blanc, na dosah ruky královna La Meije a Masiff des Ecrins s nejjižnější alpskou čtyřtisícovkou Barre des Ecrins. Vy se však musíte rozhodnout! Buď se spustíte dolů po nejdelším sjízdném ledovci v Evropě Mont de Lans, v tom případě Vás čeká 17 kilometrů dlouhý sjezd až do střediska Les 2 Alpes, které je vyhlášené Aprés Ski zábavou, nebo pokud jste zdatný lyžař, můžete se spustit dolů jinou stranou do Mekky všech freeriderů vesničky La Grave. V tom případě nezapomeňte na „pípák“ a lavinovou sondu, jsou zde povinné.
Francie začala jako první v polovině 70 let s masovým lyžařským průmyslem. Střediska vznikla na zelené louce ve velkých nadmořských výškách. Pravda, jsou trochu nevzhledná. Velké Ski areály spolu mnohdy přímo sousedí a jsou navzájem propojeny minimálně Ski busy. Les Arcs – La Plagne, Tignes – Val D’Izere, Les Deux Alpes – Alpes d’Huez. Alpskou elegancí se pyšní Chamonix, jehož poloha pod Mont Blancem mu dodává neopakovatelného genia loci.
Itálie je o pohodě, patří k ní dobré jídlo, Aperol Spritz a samozřejmě Bombardino. Dolomity skýtají také jeden velký lyžařský kolotoč Sella Ronda. Černá sjezdovka Paradiso ve středisku Passo Tonalle je silně návyková. Prostě musíte znova a znova. Pro rodiny s dětmi nabízí Itálie rovněž množství menších areálů „Klein aber Fein“.
Italským střediskem, které směle konkuruje francouzským Top Ski resortům, je Cervinia, ale ta není rozhodně blízko a není nejlevnější. Ovšem skýtá jeden bonus. Pokud vlastníte skipas Cervinia, můžete si ho za cca 50 CHF na den rozšířit i na druhou stranu kopce, tedy Zermatt. Rozhodně neproděláte! Dle lyžařské ročenky se v Zermattu prodává vůbec nejdražší skipas na světě a sjezd z nejvýše položeného depa v Evropě Klein Matterhorn 3.883 m. n. m. kolem paty Matterhornu až do nejbohatší vesnice ve Švýcarsku je fantastický. Nezapomeňte trochu ulevit nohám a projděte hlavní ulici, která se jmenuje stejně jako známá třída v Curychu: Bahnhofstrasse. Je vtipné si představit, při pohledu do výkladních skříní s luxusním zbožím, jak asi vypadá v Česku ulice, která se jmenuje Nádražní. Celý Zermatt je „autofrei“, stejně jako letovisko Saas Fee ve vedlejším údolí Saastal. Obě oblasti se pravidelně umísťují na předních příčkách v anketě o nejlepší Ski-region Švýcarska a v obou je výborné letní lyžování, které využívají lyžařské reprezentace z celé Evropy. Už jste unavení chůzí a pohledem na hodinky za milion, dva, tři? Vyjeďte zubačkou na Gornergrat, kde se před Vámi otevře až kýčovitý výhled jako z reklamních letáků. Ale ono to tak opravdu je! V okolí Zermattu se nachází 33 ze 74 švýcarských čtyřtisícovek. Vzdálené zahoukání oznamuje, že dolů na nádraží Matterhorn Gotthard Bahn právě přijel nejpomalejší rychlík na světě: Glacier Express. Ledovcový expres na více než 7,5 hodinové cestě ze Sv. Mořice překonává 91 tunelů a 291 mostů. SBB, Švýcarské spolkové dráhy mají statistiku, že 98% všech spojů dojede do cílové stanice se zpožděním menším, než 3 minuty. Ale to už je jiná pohádka.
Takže na první předvánoční lyžování do Itálie? Proč ne! Začátkem prosince bývá v celých Alpách nastříkáno a jezdí se na 50% sjezdovek. Ale velké jarní lyžování na přírodním sněhu? Potom Vivat France!
Loučím se polozapomenutým, ale roztomilým českým lyžařským pozdravem: Lyž si řiď!
Tomáš Mašinda