Městská část Praha 22
Nové náměstí 1250
104 00 Praha 114
Telefon: 271 071 812
E-mail: podatelna@praha22.cz
Místní a časová dostupnost sociálně-právní ochrany dětí
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví
Úsek sociálně-právní ochrany dětí
Místní a časová dostupnost sociálně-právní ochrany dětí
K dostupnosti sociálně-právní ochrany dětí na území správního obvodu obecně
Úsek sociálně-právní ochrany dětí Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Úřadu městské části Praha 22 jako orgán sociálně-právní ochrany dětí vykonává agendu v plném rozsahu na celém území správního obvodu, tj. v Uhříněvsi, Pitkovicích, Hájku, Královicích, Nedvězí, Kolovratech a v Benicích. Na celém uvedeném území je sociálně-právní ochrana dětí zajištěna srovnatelně, bez rozdílu.
Časová dostupnost sociálně-právní ochrany dětí na území správního obvodu
Výkon sociálně právní ochrany dětí je zajištěn každý pracovní den v době stanovené pracovní doby zaměstnanců úseku. Úřední hodiny úseku jsou v pondělí a ve středu od 8,00 hodin do 12,00 hodin a dále od 13,00 hodin do 17,30 hodin, dále v úterý a ve čtvrtek od 8,00 hodin do 12,00 hodin.
Vzhledem k tomu, že pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí kromě jednání s klienty na Úřadě vykonávají i terénní práci a účastní se soudních a jiných jednání v záležitostech nezletilých dětí, ne vždy je každá pracovnice v pracovní době a v úředních hodinách přítomna v kanceláři. Pro případ nepřítomnosti konkrétní pracovnice z důvodů pracovních či mimopracovních /dovolená, pracovní neschopnost…/, ať už jde o nepřítomnost několikahodinovou, denní nebo delší, je tato zastoupena jinou, na pracovišti přítomnou pracovnicí. Pokud klient upřednostňuje jednání s konkrétní pracovnicí, lze doporučit předem telefonicky nebo e-mailem dohodnout termín jednání. V tomto případě má zaručeno, že příslušná pracovnice bude na pracovišti přítomna a klient nebude nucen čekat, neboť v domluveném čase nebude probíhat jednání s jiným klientem. Pokud by zcela výjimečně, např. z důvodu výzvy Policie ČR či v obdobném případě, pracovnice byla nucena dohodnutý termín jednání zrušit, klienta, pokud to bude možné, s časovým předstihem telefonicky nebo e-mailem informuje, přičemž klient dle domluvy využije zástupu pracovnice jinou kolegyní nebo s příslušnou pracovnicí domluví termín náhradní.
Při náhlé neplánované nepřítomnosti /např. z důvodu náhlého onemocnění/ konkrétní pracovnice, s níž má klient domluveno jednání, klienta, pokud je to možné /tj. zejména, je-li dostupný telefonický nebo e-mailový kontakt na něj/, informuje o této skutečnosti jiná pracovnice úseku. Dle situace se následně domluví buď na jednání se zastupující pracovnicí, nebo na zrušení termínu a zatímním odkladu jednání.
Pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí osobně jednají s klienty na pracovišti a přímo si s klienty domlouvají setkání na pracovišti i mimo úřední hodiny Úřadu, pokud vědí, že budou přítomny, tedy neomezují se striktně na stanovené úřední hodiny, ale využívají flexibilně pracovní dobu k jednáním s klienty i mimo úřední hodiny. I neobjednaným klientům mimo úřední hodiny jsou pracovnice úseku v neodkladných záležitostech k dispozici, klientovi ovšem pro tyto případy nelze garantovat, že bude moci jednat přímo s koordinátorkou případu a/nebo že nebude nucen vyčkat do skončení jednání s jiným, objednaným či dříve dorazivším klientem.
Každý případ je přidělen konkrétní pracovnici – koordinátorce případu. Tato řídí průběh výkonu sociálně-právní ochrany v daném případu a odpovídá za něj. Disponuje podrobnou znalostí případu. Pro klienty je z tohoto důvodu nejvýhodnější obracet se v dané věci dle možnosti výhradně na ni. Je-li nutné nenadálé zastoupení koordinátorky případu, zastupující pracovnice nemůže mít detailní informace ke složitějším a dlouhodobě vedeným případům či naopak k nejnovějším záležitostem ihned k dispozici, a je tedy na jejím a klientově zvážení, s přihlédnutím k tomu, s čím klient přichází, zda upřednostní jednání v obecnější rovině, odklad jednání se zastupující pracovnicí na pozdější dobu, příp. odklad jednání do doby dostupnosti koordinátorky případu.
Jinou situací je předem známá skutečnost zastoupení koordinátorky případu jinou pracovnicí úseku sociálně-právní ochrany dětí při určitém jednání či jiném úkonu, kdy tato je odpovídajícím způsobem o případu již informována.
Soudních jednání v záležitostech nezletilých dětí, kdy byla Městská část Praha 22 – Úřad městské části Praha 22 jmenován opatrovníkem k zastupování nezletilých v řízení, se zpravidla účastní pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí, která je zároveň koordinátorkou případu. Zřídka, např. při kolizi více jednání, dovolené apod., je zastoupena jinou pracovnicí úseku. Tento postup umožňuje skutečnost, že opatrovníkem dětí není jmenována soudním usnesením konkrétní osoba, nýbrž Městská část Praha 22 – Úřad městské části Praha 22.
Místní dostupnost sociálně-právní ochrany dětí na území správního obvodu
Úsek sociálně-právní ochrany dětí jako orgán sociálně-právní ochrany dětí je součástí Odboru sociálních věcí a zdravotnictví Úřadu městské části Praha 22 se sídlem na adrese Praha – Uhříněves, Nové náměstí 1250/10.
Budova Úřadu městské části Praha 22 je i ze vzdálenějších míst našeho správního obvodu dostupná prostředky městské hromadné dopravy. Rovněž pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí se mohou dopravit do všech míst správního obvodu a dále na všechna místa mimo správní obvod v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany dětí prostředky městské hromadné dopravy nebo služebním vozem.
Odbor sociálních věcí a zdravotnictví Úřadu městské části Praha 22 sídlí v přízemí budovy ÚMČ. Pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí klienti najdou v místnostech označených čísly 014, 015 a 016, tj. několik kroků od podatelny za vstupem do budovy ÚMČ. Kancelář vedoucí odboru je v místnosti číslo 013. Přístup do budovy a dále k příslušným kancelářím je bezbariérový.
Za vstupem do budovy vlevo je umístěna podatelna, kde se v případě potřeby může klient poradit, není-li si jist, na jakého pracovníka, či na jaký odbor a/nebo oddělení se ve své záležitosti obrátit. Pracovnice podatelny jsou informovány mj. o jménech příslušných pracovnic úseku, o místnostech, kde pracují, a o telefonických kontaktech na ně – v případě potřeby mohou příslušnou pracovnici úseku ke klientovi telefonicky přivolat.
Ve vstupní hale budovy Úřadu, naproti vchodu a vedle výtahu, je umístěna orientační tabule, z níž je mj. patrno, že Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, potažmo úsek sociálně-právní ochrany dětí, se nachází v přízemí budovy. Směrovky k jednotlivým kancelářím odboru jsou instalovány za orientační tabulí, na „křižovatce“ chodeb přízemí budovy. Na zdi vedle dveří každé kanceláře jsou štítky s číslem kanceláře, kde je uvedeno i jméno a příjmení příslušné pracovnice a také bližší určení agendy, kterou vykonává.
Pokud určitá pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí není přítomna a zároveň není v kanceláři žádná jiná pracovnice, oznámením vyvěšeným u vstupu do kanceláře je klient informován, kde nalezne pracovnici zastupující. Pokud je příslušná kancelář uzamčena a oznámení o tom, kdo příslušnou pracovnici úseku sociálně-právní ochrany dětí zastupuje, zde není, pravděpodobně vyřizuje pracovnice nějakou záležitost mimo svou kancelář v téže budově a lze očekávat její brzký příchod. Klientovi na vyžádání poskytnou informace o /ne/přítomnosti příslušné pracovnice ostatní pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí, případně vedoucí odboru.
Pro společná setkání většího počtu osob, případová setkání, případové konference, cílené pohovory s nezletilými dětmi a dle potřeby i v jiných případech pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí zpravidla využívají některou ze zasedacích místností v budově Úřadu, které poskytují pro tato jednání více prostoru, mají potřebné vybavení a umožňují nerušené jednání. I tyto místnosti jsou bezproblémově přístupné i osobám s omezenými možnostmi pohybu.
Pro jednání s klienty se specifickými potřebami v komunikaci, s osobami neznalými úředního jazyka a s osobami se zdravotním postižením /sluchovým, zrakovým, kombinovaným…/, zajišťují pracovníci úseku dle potřeby a dle možnosti na dohodnutý termín přítomnost a pomoc tlumočníků a/nebo příslušných odborníků.
Výkon pracovní pohotovosti
V pracovní dny mimo pracovní dobu a mimo pracovní dny je zajištěna nepřetržitá pracovní pohotovost pracovnic úseku sociálně-právní ochrany dětí. Pracovnice úseku se ve službách pohotovosti střídají zpravidla po týdnu dle předem vypracovaného rozpisu.
V rámci pracovní pohotovosti pracovnice řeší akutně vzniklé a/nebo aktuálně zjištěné nepříznivé situace nezletilých dětí, kdy se dítě ocitá v ohrožení života, zdraví, bez potřebné péče nebo v jiné obdobné situaci vážného ohrožení nebo narušení jeho zájmu, příp. zasahuje, když si přítomnost pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí při neodkladném a/nebo na mimopracovní dobu připadajícím úkonu vyžádá nebo ji určí k tomu příslušný orgán, např. Policie ČR, soud.
Pracovnice úseku sociálně-právní ochrany dětí vykonávající pohotovost je dostupná na pohotovostním služebním mobilním telefonu, jehož číslo je k dispozici Policii ČR, příslušnému opatrovnickému soudu a dalším orgánům vykonávajícím sociálně-právní ochranu dětí na Úřadech městských částí Praha 1 - 21.
Pracovnice konající pohotovostní službu postupuje dle charakteristiky řešeného případu, tj. zajišťuje ochranu zájmů dítěte ohroženého na životě, zdraví, ocitnuvšího se bez péče nebo jinak ohroženého, případně se účastní úkonů ve vztahu k dítěti na žádost nebo dle určení příslušného orgánu, přičemž se řídí právními předpisy upravujícími výkon sociálně-právní ochrany dětí a dalšími souvisejícími předpisy.