Městská část Praha 22
Nové náměstí 1250
104 00 Praha 114
Telefon: 271 071 812
E-mail: podatelna@praha22.cz
Krizové řízení: základní informace
Základní právní předpisy, Definice krizového řízení, Definice krizové situace, Krizové stavy, Přehled vyhlašovaných krizových stavů v České republice dle platných právních předpisů.
Základní právní předpisy
1. ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
2. zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
a. nařízení Vlády České republiky č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28
odst. 5 zákona č.240/2000 Sb., krizový zákon
3. zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně
některých souvisejících zákonů (o HOPKS)
a. zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv
b. vyhláška SSHR č. 498/2000 Sb. o plánování a provádění hospodářských
opatření pro krizové stavy
Definice krizového řízení
„souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s:
1. přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo
2. ochranou kritické infrastruktury “ (§ 2 z. č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů)
Krizové řízení má následující fáze:
• úzce souvisí s připraveností, řádná prevence pomáhá snižovat riziko vzniku krizové
situace či zmírňuje její dopady
2. připravenost
• např. cvičeni zasahujících složek, orgánů státní správy, vzdělávání
3. odezvu
• řešení vzniklé krizové situace
4. obnovu
• zejm. dle z. č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území a změna zákona
o pojišťovnictví (o státní pomoci při obnově území)
„mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu “ (§ 2 z. č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů)
Gesčním ministerstvem na úseku krizového řízení je dle z. č. 2/1969 Sb. o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky Ministerstvo vnitra České republiky.
Krizové stavy
Krizové stavy lze rozlišovat na dva druhy dle charakteru vzniklé krizové situace, jedná se o krizové stavy vojenské a nevojenské. Mezi krizové stavy nevojenské, a v podmínkách České republiky za stávající bezpečnostní situace více pravděpodobné, řadíme stav nebezpečí a nouzový stav. Mezi stavy vojenské pak stav ohrožení státu a válečný stav. Krizová situace vyžadující vyhlášení stavu ohrožení státu může mít teoreticky i charakter nevojenský a některé teorie toto připouštějí, avšak v podmínkách České republiky je pravděpodobnost vzniku situace tohoto charakteru minimální až nepravděpodobná.
Občan se o vyhlášení některého z krizových stavů může nejjednodušeji dozvědět z hromadných sdělovacích prostředků či na místech, kde to tak stanoví zákon, např. na úřední desce, ve Věstníku kraje či ve Sbírce zákonů.
V době vyhlášení krizových stavů je možné nařídit obyvatelstvu pracovní povinnost či pracovní výpomoc. Pracovní povinností se rozumí vykonávat určitou práci k překonání krizové situace. Pracovní výpomocí pak zpravidla jednorázový či mimořádný úkon, který rovněž slouží k překonání krizové situace. Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení stanoví výjimky z pracovní povinnosti
a pracovní výpomoci.
Přehled vyhlašovaných krizových stavů v České republice dle platných právních předpisů
Krizový stav |
Právní předpis |
Vyhlašuje
|
Rozsah
|
Doba trvání |
Důvod
|
Stav nebezpečí (SN)
|
z. č. 240/2000 Sb. krizový zákon
|
Hejtman kraje/primátor hl. m. Prahy
|
Celé území kraje či jeho část
|
Max. 30 dnů (se souhlasem Vlády České republiky lze prodloužit) |
„Jsou-li ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu, a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů, orgánů krajů a obcí, složek integrovaného záchranného systému nebo subjektů kritické infrastruktury.“ (§ 3 z. č. 240/2000 Sb., krizový zákon) |
Nouzový stav (NS)
|
z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky |
Vláda České republiky
|
Blíže specifikované území
|
Max. 30 dnů (se souhlasem Poslanecké sněmovny lze prodloužit) |
„v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost.“ (čl. 5 z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky) |
Stav ohrožení státu (SOS)
|
z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky |
Parlament České republiky na návrh Vlády České republiky |
Omezené či celé území České republiky
|
Do odvolání
|
„je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy.“ (čl. 7 z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky |
Válečný stav (VS)
|
Ústava České republiky
|
Parlament České republiky na návrh Vlády České republiky |
Celé území České republiky
|
Do odvolání
|
„je-li Česká republika napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení.“ (čl. 43. Úst. Z. č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky) |
Datum poslední aktualizace: 11. 7. 2016 8:48