Městská část Praha 22
Praha 22

Krizové řízení: základní informace

Základní právní předpisy, Definice krizového řízení, Definice krizové situace, Krizové stavy, Přehled vyhlašovaných krizových stavů v České republice dle platných právních předpisů.


Základní právní předpisy

1. ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
2. zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
       a.   nařízení Vlády České republiky č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 
             odst. 5 zákona č.240/2000 Sb., krizový zákon
3. zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně  
    některých souvisejících zákonů (o HOPKS)
       a.   zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv
       b.   vyhláška SSHR č. 498/2000 Sb. o plánování a provádění hospodářských
             opatření pro krizové stavy


Definice krizového řízení

souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s:

1. přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo
2. ochranou kritické infrastruktury “ (§ 2 z. č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů)

Krizové řízení má následující fáze:

1. prevenci
        • úzce souvisí s připraveností, řádná prevence pomáhá snižovat riziko vzniku krizové 
          situace či zmírňuje její dopady
2. připravenost 
        • např. cvičeni zasahujících složek, orgánů státní správy, vzdělávání
3. odezvu 
        • řešení vzniklé krizové situace
4. obnovu
        • zejm. dle z. č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území a změna zákona
          o pojišťovnictví (o státní pomoci při obnově území) 
 
Definice krizové situace

mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu “ (§ 2 z. č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů)

Gesčním ministerstvem na úseku krizového řízení je dle z. č. 2/1969 Sb. o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky Ministerstvo vnitra České republiky.


Krizové stavy

Krizové stavy lze rozlišovat na dva druhy dle charakteru vzniklé krizové situace, jedná se o krizové stavy vojenské a nevojenské. Mezi krizové stavy nevojenské, a v podmínkách České republiky za stávající bezpečnostní situace více pravděpodobné, řadíme stav nebezpečí a nouzový stav. Mezi stavy vojenské pak stav ohrožení státu a válečný stav. Krizová situace vyžadující vyhlášení stavu ohrožení státu může mít teoreticky i charakter nevojenský a některé teorie toto připouštějí, avšak v podmínkách České republiky je pravděpodobnost vzniku situace tohoto charakteru minimální až nepravděpodobná.

Občan se o vyhlášení některého z krizových stavů může nejjednodušeji dozvědět z hromadných sdělovacích prostředků či na místech, kde to tak stanoví zákon, např. na úřední desce, ve Věstníku kraje či ve Sbírce zákonů.

V době vyhlášení krizových stavů je možné nařídit obyvatelstvu pracovní povinnost či pracovní výpomoc. Pracovní povinností se rozumí vykonávat určitou práci k překonání krizové situace. Pracovní výpomocí pak zpravidla jednorázový či mimořádný úkon, který rovněž slouží k překonání krizové situace.  Zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení stanoví výjimky z pracovní povinnosti
a pracovní výpomoci.


Přehled vyhlašovaných krizových stavů v České republice dle platných právních předpisů

Krizový stav

Právní předpis

Vyhlašuje
Rozsah

Doba trvání

Důvod
Stav nebezpečí (SN)
z. č. 240/2000 Sb. krizový zákon
Hejtman kraje/primátor hl. m. Prahy
Celé území kraje či jeho část

Max. 30 dnů (se souhlasem Vlády České republiky lze prodloužit)

Jsou-li ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení značného rozsahu, a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů, orgánů krajů a obcí, složek integrovaného záchranného systému nebo subjektů kritické infrastruktury.“

(§ 3 z. č. 240/2000 Sb., krizový zákon) 

Nouzový stav (NS)

z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky

Vláda České republiky
Blíže specifikované území

Max. 30 dnů (se souhlasem Poslanecké sněmovny lze prodloužit)

v případě živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy, zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost.“

(čl. 5 z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky)

Stav ohrožení státu (SOS)

z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky

Parlament České republiky na návrh Vlády České republiky

Omezené či celé území České republiky
Do odvolání

je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu anebo jeho demokratické základy.“

(čl. 7 z. č. 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky

Válečný stav (VS)
Ústava České republiky

Parlament České republiky na návrh Vlády České republiky

Celé území České republiky
Do odvolání

„je-li Česká republika napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné obraně proti napadení.“

(čl. 43. Úst. Z. č. 1/1993 Sb. Ústava České republiky)

 
Datum vložení: 30. 3. 2014 21:07
Datum poslední aktualizace: 11. 7. 2016 8:48
Autor: Praha 22