Městská část Praha 22
Nové náměstí 1250
104 00 Praha 114
Telefon: 271 071 812
E-mail: podatelna@praha22.cz
Zdravotní pojištění českého občana v zemích EU, EHP a Švýcarsku (přechodný pobyt)
3. Pojmenování (název) životní situace
Zdravotní pojištění českého občana v zemích EU, EHP a Švýcarsku (přechodný pobyt)
4. Základní informace k životní situaci
Při přechodném pobytu na území ostatních států EU, EHP a Švýcarska má občan (pojištěnec) České republiky nárok čerpat tzv. lékařsky nezbytnou zdravotní péči.
Nezbytnou péčí se rozumí veškerá zdravotní péče, kterou vyžaduje zdravotní stav pojištěnce s přihlédnutím k předpokládané délce pobytu na území jiného státu EU, EHP a Švýcarska a charakteru poskytované péče. Musí být poskytnuta v takovém rozsahu, aby se pojištěnec nemusel vracet do země pojištění dříve, než původně zamýšlel.
Péči lze čerpat po předložení nárokového dokladu, kterým je nejčastěji Evropský průkaz zdravotního pojištění (tzv. karta EHIC), přičemž péči je možno čerpat u poskytovatelů napojených na systém veřejného zdravotního pojištění toho kterého členského státu.
V takovém případě se na osobu, která se prokáže kartou EHIC, popř. jiným nárokovým dokumentem, pohlíží jako na místního pojištěnce, tudíž by neměla hradit z vlastních prostředků poplatky, které nehradí ani místní pojištěnci. Péče je následně uhrazena tzv. místní výpomocnou zdravotní pojišťovnou a poté přeúčtována příslušné instituci ve státě pojištění.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Státní občan České republiky, který je pojištěn u některé zdravotní pojišťovny poskytující veřejné zdravotní pojištění na území České republiky (dále jen "pojištěnec"), nebo zákonný zástupce pojištěnce (rodič, opatrovník, poručník).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Vydání karty EHIC.
Kartu EHIC, popř. jiný nárokový dokument, vydá zdravotní pojišťovna, u které je pojištěnec registrován, na základě předložení občanského průkazu nebo pasu, příp. rodného listu.
Karta EHIC je v současné době shodná s národní kartou zdravotního pojištění.
(Karta EHIC se předkládá přímo poskytovateli zdravotních služeb.)
V případech, kdy nelze vystavit kartu EHIC, vystaví zdravotní pojišťovna "Potvrzení", které ji dočasně nahrazuje.
Toto potvrzení lze vystavit i dodatečně a je možno o něj požádat také z ciziny.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Žádost o vydání podejte osobně nebo prostřednictvím zákonného zástupce (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Zdravotní pojišťovna, u které jste registrováni v České republice.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Doklady pro vydání karty EHIC:
občanský průkaz,
pas,
rodný list.
Doklady potřebné při čerpání péče:
karta EHIC nebo
"Potvrzení" dočasně nahrazující kartu EHIC.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Vaše záležitost bude vyřízena bezodkladně.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
28. Popis byl naposledy aktualizován
16.08.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.