Městská část Praha 22
Nové náměstí 1250
104 00 Praha 114
Telefon: 271 071 812
E-mail: podatelna@praha22.cz
Dopravní nehoda v zahraničí
3. Pojmenování (název) životní situace
Dopravní nehoda v zahraničí
4. Základní informace k životní situaci
Problémy občanů České republiky při dopravních nehodách v zahraničí.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci jedná účastník dopravní nehody (řidič, spolucestující) nebo zmocněná osoba (příbuzný, advokát).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Kontaktujte policii, v případě nutnosti zdravotní pomoc, pojišťovnu či její asistenční službu; situaci je také možno konzultovat se zastupitelským úřadem České republiky, který má působnost pro daný stát.
V případě cestování s cestovní kanceláří je vhodné řešit situaci v součinnosti s ní.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Kontaktujte:
orgány policie příslušného státu,
pojišťovnu, se kterou bylo sjednáno pojištění, resp. její asistenční službu,
případně cestovní kancelář, se kterou cestujete,
případně konzulární oddělení zastupitelského úřadu České republiky, v jehož obvodu působnosti k dopravní nehodě došlo.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Záležitost je nutné řešit s místy uvedenými v bodě 08.
Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nepřetržitou diplomatickou službu, která je určena pro naléhavé a vážné případy.
Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad").
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Řidič u sebe musí mít:
platný cestovní doklad či jiný doklad totožnosti,
řidičský průkaz,
osvědčení o technické způsobilosti vozidla,
doklad o uzavření pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla (zelená karta).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Vyplnění příslušných formulářů závisí na konkrétních podmínkách, právním řádu a zvyklostech cizího státu.
Formuláře ohledně sjednání zdravotního pojištění, jakož i formuláře prokazující pojištěnecký vztah, jsou k dispozici u pojišťovacích institucí.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Případné poplatky stanoví právní řád státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo.
Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty jsou v dané věci stanoveny právním řádem cizího státu, resp. rozhodnutím úřadu, který je příslušný k řešení záležitostí spojených s dopravní nehodou.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Ostatní účastníci dopravní nehody.
Další případní účastníci závisí na konkrétních okolnostech dopravní nehody a právním řádu konkrétního cizího státu; mohou to být např. svědci, tlumočník a další.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Případné další činnosti závisí na povaze konkrétního případu a ustanovení právních předpisů cizího státu.
V zásadě je však třeba podání vysvětlení, relevantních informací týkajících se dopravní nehody apod.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Příslušné obecně závazné právní předpisy státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky proti postupu cizích orgánů stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce stanoví obecně závazný předpis cizího státu.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.08.2015
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.